ADAKAH ANDA WANITA YANG BERBAHAGIA ITU ?

Saturday, February 12, 2011

Emas Pertama


WANITA YANG MELAWAN PENINDASAN

Tiada Daya Untuk Menghindar Dari
Kederhakaan Dan Tiada Kekuatan Untuk
Melakukan Ketaatan, Kecuali Dengan
Pertolongan Allah S.W.T.

Apa yang berlaku biarlah berlalu;
Cita-cita adalah harapan yang belum pasti;
Dan bagimu hanyalah saat yang sedang dijalani


Perhatikanlah nash-nash syaria'at yang terkandung dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah. sesungguhnya Allah telah memuji seorang wanita solehah dan mukminah.


Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman, maksudnya;

Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: 'Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim.' (Surah Ath-Tahrim: Ayat 11)


Jadi, renungkanlah kenapa Allah menjadikan wanita ini (Asiyah Radhiyallahu'anha) sebagai contoh atau ikutan bagi orang-orang mukmin atau mukminah? Kenapa Allah menjadikannya sebagai model dan fenomena yang jelas bagi mereka yang ingin mendapatkan hidayah dan melaksanakan sunnah Allah dan Rasul-Nya dalam kehidupan?

Alangkah cerdas dan pintarnya wanita ini, kerana ternyata dia lebih memilih tinggi di sisi Tuhannya Yang Maha Mulia dan lebih mengutamakan bertetangga (dengan Allah) daripada menepati tempat tinggalnya. Untuk itu, ia rela membangkang terhadap ketaatan kepada suaminya, Fir'aun yang berdosa, melampaui batas, lagi kafir. Dia menolak hidup di dalam istananya yang mewah penuh dengan perhiasan duniawi dan banyaknya para pelayan yang siap melayani kesemua keperluannya. Dia lebih memilih tempat tinggal yang kekal, lebih indah, dan lebih cantik di sisi Tuhannya yang menguasai semesta alam, di dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, di tempat yang telah dijanjikan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa.

Sesungguhnya dia adalah wanita yang agung, di mana keteguhan dan kejujurannya telah mendorongnya untuk menyeru secara terang-terangan kepada suaminya - seorang diktator zalim - dengan kalimah kebenaran dan keimanan. Maka akhirnya, ia pun diseksa kerana mempertahankan keimanannya itu. Kemudian Allah menjadikannya sebagai wanita teladan bagi setiap mukminah hingga hari qiamat. Allah juga mencatat dan memuji namanya dalam Al-Qur'an, serta menyanjung perbuatannya dan menghinakan suaminya yang telah menyimpang dari jalan Allah.


Bekalan

Di sana Ada Suatu Tempat D Barisan
Terdepan, Tetapi Menuntut Anda Untuk
Menambah Peningkatan dan Kesempurnaan
Dalam Setiap Hal Yang Anda Amalkan.

No comments:

Post a Comment